نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2053
-
الف
+

روایتی متفاوت از افغانستان؛ این‌بار از لنز کمره

نشست «افغانستان از لنز دوربین» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2 ، نشست «افغانستان از لنز کمره» برای بیان زوایای پنهان از افغانستان امروزی و زندگی در این کشور  در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
 
در این نشست «موسی اکبری» عکاس کهنه کار ، «محمدآقا ذکی» عکاس جوان افغانستان و ده‌ها تن از چهره‌های فرهنگی افغانستانی و ایران اشتراک داشتند.

داکتر «مجتبی نوروزی» مدیر موسسه فرهنگی هنری بوی انار سرخ در سخنانی در مورد هدف از برپایی این نشست گفت: به نظرمان رسید که در مورد کتاب و ادبیات حرف‌های زیادی زده شده، شاید لازم باشد در حاشیه این رخداد مهم فرهنگی، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به سایر هنرها هم بپردازیم و افغانستان را از منظر سایر هنرها نیز بررسی کنیم که یکی از مهمترین هنرهایی که می‌تواند تصویر مناسبی از این کشور به مخاطب مخابره کند، هنر عکاسی است.
 
«موسی اکبری»  عکاس افغانستانی در این نشست با اشاره به اینکه در طول تاریخ همیشه تصویر بیان‌گر فضا و وضعیت زندگی مردم و حتی رساتر از محتواهایی چون کتاب و مقاله بوده، گفت : متأسفانه این مسأله در افغانستان کاملا برعکس بوده، یعنی هرچه بدی‌ها بوده به تصویر کشیده شده، در حالی که می‌توانیم چیزهای بسیار خوبی هم از افغانستان پیدا کنیم.
 
به گفته وی، این تصاویر حتی باعث ایجاد ناامیدی و نگرانی در میان افغانستانی‌هایی می‌شود که مدت‌ها از کشور دور بوده‌اند.

وی در ادامه با نمایش تعدادی از عکس‌های افغانستان که بیان‌گر زوایای مختلف زندگی مردم بود، خاطرنشان کرد که او تلاش کرده در این عکس‌ها نشان دهد که با وجود جنگ، زندگی در افغانستان جریان دارد.
 
«محمدآقا ذکی» نیز با اشاره به تاریخ هنر عکاسی در افغانستان از زمان امیر شیرعلی خان در سال 1896 برای نخستین‌بار تا دوران سیاه و تاریک طالبان به آوا ، گفت: افغانستان و فرهنگ آن هنوز به دلایل زیادی معرفی نشده باقی مانده است. 

او همچنان در این نشست با تاکید براینکه تصویری که از افغانستان به جهان ارائه شده، تصویری خشونت آمیز است، گفت: عکاسان افغانستانی هم در این معضل سهیم بوده اند.

م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر